Terug naar Roemenië - Reisverslag uit Dinxperlo, Nederland van Marjolein - WaarBenJij.nu Terug naar Roemenië - Reisverslag uit Dinxperlo, Nederland van Marjolein - WaarBenJij.nu

Terug naar Roemenië

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

18 Oktober 2014 | Nederland, Dinxperlo

Hallo,
Wat leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog.
Zoals je misschien wel weet ben ik deze zomer 2 weken in Roemenië geweest.
Ik heb daar vrijwilligerswerk gedaan bij Asociatia Atelier Sacelean in Sacele/Brasov.
Ik ben nu deze blog gestart omdat ik volgend jaar (2015) 4 maanden terug ga naar dit project, van 11 april t/m 9 augustus en op deze manier hoop ik dat je mijn voorbereidingen en ook mijn tijd daar kunt volgen.

Wat is Asociatia Atelier Sacelean?
Het is een soort buitenschoolse opvang waar arme (voornamelijk Roma kinderen) geholpen worden om naar school te kunnen gaan en ook op school te blijven. De stichting zorgt ervoor dat de kinderen de schoolbenodigdheden krijgen zoals pennen en schriften, oudere kinderen die naar het voortgezet onderwijs gaan krijgen ook een buspas.
Daarnaast komen de kinderen na schooltijd daar om hun huiswerk te maken (de ouders zijn vaak ongeschoold en kunnen de kinderen hier niet bij helpen). Als ze geen hulp krijgen bij hun huiswerk hebben ze al snel een achterstand op school en als ze te ver achter raken worden ze van school gestuurd, dit probeert de stichting dus te voorkomen.
Daarnaast komen ook de jonge kinderen vanaf 3 jaar om ze vast voor te bereiden op school, ze leren tellen, maken kleurplaten en puzzels om zo hun ontwikkeling te stimuleren, zodat ze niet al met een achterstand beginnen op school.

Niet alleen de kinderen worden geholpen, de hele familie wordt ondersteund sommige ouders krijgen hulp bij het boodschappen doen, ze leren dat grote verpakkingen vaak voordeliger zijn om te kopen dan steeds een klein beetje, de stichting helpt ze met het zo optimaal mogelijk besteden van het geld dat ze hebben. Zo nodig worden ze ook financieel ondersteund door de stichting.

facebook site: www.facebook.com/AsociatiaAtelierSacelean

Voor kerst zamelen ze geld in om de kinderen en de gezinnen iets exta's te kunnen geven, eten, schoenen, warme kleren, schoolspullen, ondergoed enz.

Als je voor kerst geld wilt overmaken kan dit onder vermelding van: christmas gift.
Op onderstaand IBAN nummer
IBAN: RO95 RZBR 0000 0600 0799 7400
t.n.v. Asociatia Atelier Sacelean

• 19 Oktober 2014 - 17:11

Olga:

Goed bezig Mayo!

• 21 Oktober 2014 - 09:39

Anne:

Wat een super goed plan, succes met alle voorbereidingen!

• 22 Oktober 2014 - 16:05

Marian:

Marjolein...
    Ik wens je heel veel succes met de voorbereidingen ...

• 26 Oktober 2014 - 12:58

Leontine:

Mooi Marjolein! Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen.

• 27 Oktober 2014 - 21:30

Anja:

Wat een uitdaging! Heel veel succes met de werkzaamheden!!

• 28 Oktober 2014 - 21:35

Ezra:

Super wat je gaat doen! De kids gaan boffen met jou!
    Veel plezier en succes, alkereerst nu al bij t leren van de taal! Xx

• 11 November 2015 - 21:30

Irmgard Schinkel:

hoi Marjolein,
    We wisten helemaal niet dat je al weer terug was naar roemenie. nou veel succes daar. tot horens Irmgard