Start zomer programma - Reisverslag uit Braşov, Roemenië van Marjolein - WaarBenJij.nu Start zomer programma - Reisverslag uit Braşov, Roemenië van Marjolein - WaarBenJij.nu

Start zomer programma

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

02 Juli 2015 | Roemenië, Braşov

Deze week zijn we gestart met het zomer programma voor de kids,
we hebben elke dag 2 groepen, de eerste groep met de jongere kinderen van 10.00 tot 13.00 en de tweede groep met de oudere kinderen van 13.30 tot 16.30.
In het eerste uur herhalen we dingen die ze afgelopen jaar op school hebben geleerd, Engels, Roemeens en rekenen. De kinderen hebben namelijk bijna 3 maanden zomer vakantie en als ze in die tijd niks aan school doen zijn ze het al weer bijna vergeten als het nieuwe schooljaar start.
Nadat we schoolwerk hebben gedaan drinken we iets met de kinderen en doen we (bij droog weer) buiten een uur sport en spel activiteiten. Daarna hebben we een pauze waarin we samen eten en drinken aansluitend doen we een bordspel, iets creatiefs of we spelen educatieve games op de computer.

Elke maandag middag hebben we een soort lesprogramma voor de oudere kinderen, er komt dan een man en hij leert de kinderen omgaan met geld, bijv. dat het beter is om iets te sparen en dan te kopen i.p.v geld lenen, omdat je dan rente moet betalen over het geleende geld. Hij leert ze hoe ze een planning kunnen maken met kosten en verwachte inkomsten en dat het belangrijk is het verdiende geld opnieuw te investeren om zo de productie te verbeteren.
Een van de praktijk opdrachten was vruchtensap maken met een blender: berken de kosten, ( wat heb je nodig, blender fruit enz.) hoeveel sap heb je, dus voor hoeveel geld moet je 1 glas sap verkopen om de kosten te dekken en winst te maken. Deze lessen zijn erg leuk en leerzaam voor de kinderen.

Een tijdje geleden schreef ik over Camelia en haar hoortest, we zijn inmiddels voor een second opinion naar een andere dokter geweest omdat we het idee hadden dat ze problemen had met beide oren en niet alleen haar rechter oor, dit bleek ook uit de 2e test, haar rechter oor heeft een groot gehoor verlies, maar ook aan haar linker oor is het gehoor niet volledig. De totale kosten voor deze 2 gehoor apparaten komt uit op ongeveer 1200 euro.
De resultaten van de 2e test zijn opgestuurd naar de nationale instantie en als de aanvraag wordt goedgekeurd krijgt ze een vergoeding van ongeveer 300 euro voor de gehoorapparaten, als de aanvraag word afgewezen moeten we dus het totale bedrag zelf betalen.
Een groot gedeelte is via sponsoring al binnen gekomen en de rest zal betaald worden van het geld dat jullie in april gedoneerd hebben.

Ook zijn we met Hermina naar de tandarts geweest en over 4 weken gaan we met 2 andere kinderen naar de tandarts om gaatjes te laten vullen.

Bedankt voor al jullie hulp!

• 03 Juli 2015 - 10:34

Susan :

Hey Mayo, wat ontzettend fijn dat je je zo goed inzet voor de kinderen. En fijn dat het geld goed terecht komt. Veel succes en plezier nog de komende weken. Veel liefs, Susan

• 03 Juli 2015 - 15:14

Ezra:

Super goed bezig daar Mayo! Uit je schrijven komt het over hoe persoonlijk je bij de kinderen betrokken bent. Worden knappe koppen, die kids daar met al die onderwijsprojectjes! Haha!
    Have fun! Liefs Ez

• 12 Juli 2015 - 20:57

Louise:

fijn dat je zo kinderen financieel kunt steunen. Nog een fijne tijd verder. De hartelijke groeten van Gerhard en Louise

• 13 Juli 2015 - 15:24

Ruth Meermann:

hallo liebe Marjolein,
    jetzt bist du aber schon sehr lange weg!!!!!
    Wir vermissen dich!!!!!!!!!!!!!!!!
    Komm bald wieder!!!

Aber die Arbeit die ihr/du dort tust ist eine sehr gesegnete SAAT-Arbeit, ich denke sie wird 100fache Ernte bringen!!!
    Jedes der Kinder trägt nun den Segens- saamen in sich um ein potentieller Nachfolger Jesu zu werden, dein Licht ist in Ihre kleinen Herzen gefallen, das Licht dessen, der in dir wohnt und durch dich strahlt!!! JESUS!!!
    Danke Marjolein , dass du Jesu Auftrag angenommen und umgesetzt hast!!!

SEi bewahrt und behütet bei deinem Ein- und Ausgang und möge dir alles Gelingen was du dir vornimmst für den Herrn zu tun!!!!!!!!!!

Liebe Grüße und Umarmung aus Kleve von Familie Meermann

• 13 Juli 2015 - 17:09

Marjolein:

Bedankt voor jullie lieve reacties! 9 augustus kom ik weer terug nog 4 weekjes genieten hier :)

• 15 Juli 2015 - 17:03

Monique :

Hey hoi,

Wat super om te lezen dat het zo goed gaat! Dat je je zo inzet voor de kinderen geweldig☺
    Vanaf september mag je je weer voor de "oudjes" inzetten.